Tedarik Zinciri Yönetimi Bölüm:2 | KAMÇI ETKİSİ (BULLWHIP EFFECT)
Tedarik zincirlerinin kanal yapısında yer alan aktörler arasında ilişkilerde kartopu
etkisi yaratarak büyüyen küçük değişimlerin sürece olan etkisi, 'Kamçı Etkisi' olarak
adlandırılır. Bu etkiye 'Kamçı Etkisi' denilmesinin nedeni, etkinin süreç içindeki değişiminin
kamçının havadaki hareketine benzemesidir.
Örneğin ; bir müşteri markete gidip 1 adet bebek bezi soruyor bulamayınca başka bir markete gidip soruyor orada da bulamıyor diyelim. Bu iki market tedarikçilerine elinde fazladan bulundurmak istediği için 3 adet bebek bezi sipariş veriyorlar. Tedarikçiler, Distribütörlere sipariş verirken bezin talebinin daha fazla olacağını düşündüğü için 6 adet yerine 10 adet sipariş veriyorlar. Distribütör ise üreticiye 20 adet ürün geçiyor. Böylece 1 adet bebek bezi için üreticiye 20 adet üretim siparişi geçiliyor.
Örneğin ; bir müşteri markete gidip 1 adet bebek bezi soruyor bulamayınca başka bir markete gidip soruyor orada da bulamıyor diyelim. Bu iki market tedarikçilerine elinde fazladan bulundurmak istediği için 3 adet bebek bezi sipariş veriyorlar. Tedarikçiler, Distribütörlere sipariş verirken bezin talebinin daha fazla olacağını düşündüğü için 6 adet yerine 10 adet sipariş veriyorlar. Distribütör ise üreticiye 20 adet ürün geçiyor. Böylece 1 adet bebek bezi için üreticiye 20 adet üretim siparişi geçiliyor.
Yorumlar
Yorum Gönder